سیاست

آشنایی با اندیشه های شاهزاده، بخش نخست

در حالیکه نام من، برای تمامی ایرانیان نامی آشناست، افسوس میخورم که ایرانیان، بویژه هم میهنان درون مرز، با اندیشه هایم آشنایی چندانی ندارند. اینکه افکار من و اساسِ باورهایم به نیکی و توسط تعداد هر چه بیشتری از ایرانیان دریافته شوند، در نظر من، بی اندازه اهمیت دارد

کتاب نسیم دگرگونی، نوشته شاهزاده رضا پهلوی، صفحه هفدهم.

…….

شاهزاده رضا پهلوی چه می گوید؟ او از چه چیزی سخن می گوید؟ به دنبال چیست؟ اصول و مبانی اندیشه شاهزاده چیستند؟ اینها مهمترین پرسشهایی هستند که درباره مهمترین و برجسته ترین چهره مخالف جمهوری اسلامی مطرح هستند. همزمان با اقبال عمومی و محبوبیت فزاینده شاهزاده رضا پهلوی و با وجود اعتماد بالا به ایشان، تلاش برای آشنایی با اندیشه ها و افکار ایشان نیز بیشتر شده و بویژه نسل جوانی که پرسشگری و مطالبه گری ویژگی بارز آنهاست، بدنبال شناخت هر چه بیشتر از شخصیتی است که خود و خاندانش را در خیابانهای ایران و سراسر کشور فریاد زده اند.

……

شاید بدرستی بتوان پاسخ همه پرسشهای پیشین را در این جمله خلاصه کرد: “ایران و آزادی ایران موضوع اصلی ذهن شاهزاده رضا پهلوی هستند”. دو مفهوم “ایران” و “آزادی آن” چونان دو گوهری والا  اما یگانه هستند که خطوط اصلی اندیشه شاهزاده را تشکیل می دهند و مراجعه به نوشته ها و گفته های ایشان در چهار دهه گذشته این ادعا را تأیید میکنند. اما یک نکته مهم دیگر که در آثار شاهزاده برجسته میباشد این است که در همه این سالها و با گذشت زمان دو مفهوم “ایران و آزادی” آن نه تنها هیچگاه رنگ نباخته اند بلکه به پیمانی ناگسستنی در اندیشه شاهزاده تبدیل شده اند.

گویی همه اندیشه شاهزاده رضا پهلوی را میتوان در این  دو مفهوم گرانبها جستجو کرد. این استواری و ایستادگی در اندیشه، باور و عمل را در کمتر کس میتوان سراغ گرفت، به خصوص کسانی که در حوزه سیاست هم صاحب اندیشه هستند و هم در قامت سیاستمداری و سیاست ورزی به آن میپردازند؛ جدای از اینکه شاهزاده رضا پهلوی نماد نهادی هستند که همه این عناصر را در دل خود جای داده است؛ یعنی نهاد پادشاهی.

از سوی دیگر برای رسیدن به ایران و آزادی آن نیز ایشان خطوط و اصولی را در همه این سالها ترسیم کرده اند. بسیاری از سخنان امروزین شاهزاده چیز جدیدی نیستند و در واقع قبلا و بارها توسط ایشان بیان شده اند. در ویدئوهای کوتاه آینده تلاش خواهیم کرد تا به بررسی برخی از مهمترین خطوط فکری شاهزاده رضا پهلوی بپردازیم و به بسیاری از پرسشها و ابهاماتی که امروزه مطرح میشود با مراجعه مستقیم به آرا و اندیشه های خود ایشان پاسخ گوییم. در واقع هدف اصلی ویدئوهای پیش رو: پرداختن به شاهزاده رضا پهلوی از زبان خود شاهزاده رضا پهلوی با بهره گیری از آثار، نوشته ها و مصاحبه های خود ایشان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا